HJÄLP, fostrar jag ett Monster?!
Låt inte dina barn göra något som får dig att ogilla dem.
Den här bloggen är en inspiration från Jordan B. Petersons bok –Tolv livsregler, ett motgift mot kaos. Personligen, när jag börjar läsa och det står regler så vill jag sluta läsa eller lyssna direkt. Jag kan ärligt erkänna att regler går inte riktigt hem med mig utan jag tänkte direkt att jag ändrar dem till att se dem som guidelines eller något sånt, då känns det mycket bättre för mig att ta till mig budskapet.
Regler är för mig förknippad med måste och tvång, någon annan som bestämmer vad som gäller och som jag MÅSTE följa. Jag tycker inte om det men jag tänkte när jag lyssnade på Jordans bok att jag får strunta i det för denna gång och jag är tacksam för det. Dessa 12 livsregler är stora nycklar för att kunna må bra i sitt liv och ha verktyg mot kaos så att jag köper det här med regler i detta avseende :).
Jordan B. Peterson är en kanadensisk psykologiprofessor och författare och som har blivit känd för sina insikter om psykologi, filosofi och personlig utveckling. Här delar han med sig av sin erfarenhet för att hjälpa oss att navigera igenom livets utmaningar och det vet vi alla vi får ju vår beskärda del av det.
Här tar jag upp regel Nr 5 som har fokus på barnuppfostran och det är ju ett kärt ämne för oss i Human Toolbox och jag såg det här som en ett otroligt bra verktyg till oss som föräldrar och det här ämnet det är ju både komplex och mycket viktigt. Jag brukar ju säga att föräldrar har världens viktigaste arbete för att vi är med och skapar/stödjer framtidens ledare. Det är inte lätt att vara förälder och det här tänkte jag kunde inspirera dig.
Regel Nr 5 -Låt inte dina barn göra något som får dig att ogilla dem.
Först tänkte jag vad menar han, vi känner ju ovillkorlig kärlek till våra barn men det fick mig att tänka efter och den här regeln handlar om att jag som förälder är ansvarig för mitt barns beteende. Om föräldrar tillåter dåligt beteende så kommer de att börja ogilla sina egna barn vilka kan leda till negativa konsekvenser både för föräldrar, barnet och samhället.
Konsekvenserna för barnet
Det kan bli social uteslutning och det är ju ingenting som någon av oss föräldrar önskar våra barn. Barn som inte lär sig att bete sig på ett socialt accepterat sätt riskerar att bli utfrysta eller mobbade av sina jämnåriga vilket kan leda till ensamhet och svårigheter att skapa och upprätthålla vänskapsrelationer.
Brist på självkontroll är också en sak det kan leda till. Utan tydliga gränser och vägledning så utvecklar barn inte den självkontroll som behövs för att hantera sina impulser och känslor och det här kan leda till problematiskt beteende både i barndomen och senare i livet. Den tredje saken kan leda till är lågt självvärde/självrespekt. När barn upplever att de ständigt blir tillrättavisade av andra eller har svårt att passa in så kan deras självkänsla och självförtroende påverkas negativt. Det kan också leda till svårigheter i skolan, dåligt beteende och brist på respekt för auktoriteter. Som i sin tur kan leda till disciplinära problem med skolan vilket kan begränsa barnets lärande och framtida möjligheter. Vi kanske låter barnen stanna hemma för att det är jobbigt för dem och vi tror att vi hjälper dem på det sättet. Mängden barn som är hemmasittare idag har ökat enormt.
Konsekvenserna för föräldrarna
Det kan bli konflikter i hemmet med barn som inte lärt sig att respektera gränser. Det kan skapa en konfliktfylld och stress i hemmet och föräldrarna kan uppleva ökad frustration, utmattning, ilska och känsla av hjälplöshet. Känner att jag är inte den föräldern som jag vill vara, men hur gör jag för att bryta mönstret?
Förlorad auktoritet blir följden när föräldrar inte sätter tydliga gränser och konsekvent följer upp dem. De förlorar sin auktoritet och det kan göra att det ännu svårare att kontrollera barnets beteende över tid. Det kan till och med vara så att det är barnet som bestämmer i familjen. De ska inte ha det ansvaret det är inte deras jobb.
Konsekvenser för samhället
Risk för ökad kriminalitet med barn som växer upp utan att lära sig respektera andra och ta ansvar för sina handlingar. Kan de inte tänka på konsekvenserna löper de en större risk att hamna i kriminellt beteende som vuxna.
Det här är min reflektion när vi tittar hur det ser ut i vårt samhälle idag så är det här någonting som har ökat. De skapar sin egen tribe och har sina egna regler och vi vuxna vågar inte göra någonting, vår lösning är att mer poliser, strängare straff. Personligen tror jag inte alls på den vägen. Utanförskap, att inte känna tillhörighet i samhället, skapar en generation barn som växer upp utan att lära sig grundläggande sociala normer och värderingar leder till en splittrat och konfliktfyllt samhälle. Vi skapade för länge sedan en by där vi gemensamt kommit överens om hur vi ska förhålla oss till varandra. Vi har satt upp ramar regler hur man ska förhålla sig och det är vi vuxna som behöver tala om för barnet att när man lever här då är det det här som gäller. Vi har missat att lära våra barn dessa ramar av gemensamma regler!
Uppfostra dina barn så att de blir socialt kompetenta och respektfulla.
Jordan ger praktiska råd för att hjälpa föräldrar att uppfostra sina barn så att de blir socialt kompetenta och respektfulla. En nyckelroll är att ha konsekventa regler och gränser. Barn behöver tydliga och konsekventa regler, gränser och struktur. Förutsägbarhet hjälper barnen att förstå vad som förväntas av dem. Konsekvenstänk utvecklas med tiden och det är vi vuxna som behöver koppla ihop det man gör med konsekvenser på en gång, så att barnet kan förstå. Dagens forskning säger att det är först i 21 års åldern som hjärnan är fullt utvecklad till att ha konsekvenstänk. Jordan pratar om vikten av belöning och bestraffning, att använda belöningar för att förstärka önskvärt beteende och rättvisa bestraffningar för att avskräcka från oönskat beteende. Bestraffningarna behöver inte vara hårda men de behöver vara tydliga och omedelbara så att man förstår kopplingen mellan vad man gjort och resultatet.
Kommunicera med dina barn på ett kärleksfullt och tydligt sätt, lyssna på deras bekymmer och förklara varför vissa regler finns. Det kan ju till och med vara så att du inte gillar dom här reglerna men vi bor i den här byn och då behöver vi visa att de här reglerna är det som är bestämda och vi kanske inte tycker om alla. Det här betyder inte, tänker jag, att vi ska lära barn att inte kritisera, tänka själva och ifråga sätta saker men i småbarns åren så behöver de först förstå hur det fungerar. De kommer att modellera beteende så därav är det viktigt att vi vuxna är en god förebild genom att visa respekt ansvar och självdisciplin. Barn de lär sig mycket genom att observera sina föräldrar och oss vuxna så för oss är det viktigt att tänka på hur vi själva beter vi oss.
Med tanke på förebild så kom jag och tänka på Gary King som har påverkat mitt liv enormt. Kommer troligen berätta mer om hur i ett annat avsnitt. Han berättade han om en föreläsning han anordnat där en person gjorde något han aldrig tidigare sett. Innan han startade föreläsningen knölade han ihop massa papper i en hög som han lad mitt på golvet i korridoren som alla passerade på sin väg till föreläsningen. Andra som var med och arrangerade frågade Gary, varför kastar du papper/sopor på golvet? Gry svarade – ni ska få se inte en enda person kommer att plocka upp det. Alla kommer att lägga märke till högen, en del kommer kliva över, en del kommer sparka undan alla kommer se men ingen gör någonting utan de tänker. Varför har ingen städat här? Varför är det ingen annan som plockar upp? Vem har kastat det här och varför gör ingen någonting åt det? Efter en stund kommer det en man som plockar upp högen och går runt och letar var han kan kasta soporna någonstans. Gary springer fram till mannen och frågar – hur kommer det sig att du plockar upp det här? Mannen svarar – jag är pappa och är en förebild så jag visar min dotter att ser man sopor så plockar man upp det och kastar dem där det ska vara. Någon måste ju göra det så jag tänkte att jag gör det. Gary säger – men din dotter är ju inte med dig nu. Mannen -Nej men jag lever så här, jag är en förebild. Personligen ser jag inte längre på sopor på samma sätt som innan denna berättelse.
Tillbaka till Jordan som menar att kärlek och stöd är grundläggande i all barnuppfostran. Barn måste alltid känna att de är älskade och stöttade och jag lägger till att vara älskad för den de Är inte för vad de Gör. När de klarar av att göra saker och utvecklas självförtroende.
Livsregler för Föräldrar
- Föräldrarnas ansvar att styra beteende:
- Föräldrar bör ta ansvar för sina barns beteende och sätta gränser för att undvika att de utvecklar vanor som får dem att bli ogillade av andra. Detta innebär att ingripa och korrigera dåligt beteende i tid.
- Lär barn att vara socialt accepterade:
- Uppmuntra barnen att utveckla sociala färdigheter som gör dem omtyckta av andra. Det innebär att lära dem att vara artiga, visa respekt och kunna samarbeta med andra.
- Tydliga regler och konsekventa följder:
- Sätt upp tydliga regler för vad som är acceptabelt och oacceptabelt beteende. Se till att konsekvenserna för att bryta reglerna är konsekventa och rättvisa.
- Belöna önskvärt beteende:
- Förstärk positivt beteende genom att belöna barn när de gör något bra. Detta kan vara i form av beröm, uppmärksamhet eller konkreta belöningar.
- Föräldrar som förebilder:
- Var en god förebild för dina barn genom att själv följa de regler och värderingar du vill att de ska lära sig. Barn lär sig mycket genom att observera sina föräldrar.
- Använd rättvisa och förståeliga bestraffningar:
- Om bestraffningar är nödvändiga, se till att de är rättvisa och begripliga för barnet. Undvik överdrivna eller orättvisa bestraffningar som kan skapa frustration eller uppror.
- Kommunikation och förklaringar:
- Kommunicera tydligt med barnen om varför vissa regler och gränser finns. Förklara konsekvenserna av deras handlingar så att de förstår och kan lära sig av sina misstag.
- Undvik överbeskyddande:
- Låt barnen ta vissa risker och göra sina egna misstag. Detta hjälper dem att utveckla självständighet och förmågan att hantera utmaningar.
Konkreta Saker att Lära Barnen enligt Jordan B. Peterson
1. Att lyssna när vuxna pratar
- Beskrivning: Lär barnen att det är viktigt att respektera vuxna och att uppmärksamt lyssna när de talar. Det innebär att hålla ögonkontakt, inte avbryta, och visa att de är intresserade av vad som sägs.
- Syfte: Detta främjar respekt för auktoritet och förbättrar deras förmåga att kommunicera och förstå vuxna.
- Exempel: När föräldern pratar med barnet om dagens schema, uppmuntra barnet att ställa frågor och bekräfta vad som sagts istället för att avbryta eller tappa fokus.
2. Att inte störa andra barn som leker
- Beskrivning: Uppmuntra barn att respektera andras lek och inte avbryta eller störa dem. Detta innebär att vänta på sin tur och låta andra barn leka ostört.
- Syfte: Detta hjälper dem att utveckla empati och respekt för andras behov och gränser.
- Exempel: När barnet är på en lekplats och ser andra barn leka med en viss leksak, uppmuntra barnet att fråga om det är okej att vara med istället för att bara ta leksaken eller avbryta leken.
3. Att inte mobba andra barn
- Beskrivning: Lär barnen att mobbning är oacceptabelt och att de ska behandla alla med vänlighet och respekt. Det inkluderar att inte retas, slåss eller utesluta andra.
- Syfte: Detta främjar en sund social utveckling och empati, och skapar en tryggare miljö för alla barn.
- Exempel: Om barnet ser någon som är ensam på skolgården, uppmuntra barnet att bjuda in den ensamme till leken istället för att reta eller ignorera dem.
4. Att inte klaga eller gnälla
- Beskrivning: Uppmuntra barn att hantera sina känslor på ett konstruktivt sätt istället för att klaga eller gnälla. Hjälp dem att uttrycka sina känslor tydligt och hitta lösningar på sina problem.
- Syfte: Detta hjälper dem att utveckla tålamod och problemlösningsförmåga.
- Exempel: När barnet får en uppgift som det tycker är tråkig, uppmuntra barnet att uttrycka sina känslor konstruktivt och hitta något positivt i uppgiften istället för att klaga.
5. Att städa upp efter sig själva
- Beskrivning: Lär barnen att ta ansvar för sina egna saker och att städa upp efter sig, både hemma och på andra platser.
- Syfte: Detta främjar ansvarstagande och självständighet, och hjälper dem att utvecklagoda vanor.
- Exempel: Efter att ha lekt med sina leksaker, uppmuntra barnet att lägga tillbaka leksakerna på sin plats och förklara vikten av att hålla ordning.
6. Att inte springa vilt i offentliga miljöer
- Beskrivning: Förklara för barnen vikten av att bete sig lugnt och respektfullt i offentliga miljöer som butiker och restauranger.
- Syfte: Detta hjälper dem att förstå och respektera sociala normer och andras utrymme.
- Exempel: När familjen är i en mataffär, påminn barnet om att hålla sig nära vagnen och gå istället för att springa runt i butiken.
7. Att säga tack och vara artiga
- Beskrivning: Uppmuntra barnen att använda artighetsfraser som ”tack”, ”varsågod” och ”ursäkta mig”. Lär dem också att säga ”snälla” när de ber om något.
- Syfte: Detta främjar goda sociala vanor och gör dem omtyckta av andra.
- Exempel: När barnet får en gåva, uppmuntra barnet att tacka givaren med ögonkontakt och ett leende.
8. Att vänta på sin tur
- Beskrivning: Lär barnen att det är viktigt att vänta på sin tur och inte avbryta andra. Detta kan inkludera att vänta på sin tur att tala eller att stå i kö.
- Syfte: Detta hjälper dem att utveckla tålamod och respekt för andras tid.
- Exempel: När barnet vill säga något medan en annan person pratar, uppmuntra barnet att vänta tills den andra personen är klar innan de börjar prata.
9. Att ta ansvar för sina handlingar
- Beskrivning: Uppmuntra barn att förstå konsekvenserna av sina handlingar och att ta ansvar när de gör fel. Det innebär att erkänna sina misstag och försöka rätta till dem.
- Syfte: Detta främjar en känsla av ansvar och rättvisa, och hjälper dem att utveckla oralisk integritet.
- Exempel: Om barnet spiller mjölk på bordet, uppmuntra barnet att säga ”förlåt” och hjälpa till att torka upp istället för att skylla på något annat.
10. Att äta artigt när de är borta
- Beskrivning: Lär barnen att bete sig artigt och ordentligt när de äter hos andra. Detta inkluderar bordsskick som att använda bestick korrekt, inte tala med full mun och tacka värden för maten.
- Syfte: Detta hjälper dem att förstå och respektera sociala normer och att visa tacksamhet i sociala sammanhang.
- Exempel: När barnet är hemma hos en vän för middag, uppmuntra barnet att använda ”tack” och ”varsågod” och att inte börja äta förrän alla är serverade.
11. Att klä sig passande för tillfällen
- Beskrivning: Hjälp barnen att förstå vikten av att klä sig lämpligt för olika situationer och tillfällen. Detta kan inkludera att klä sig snyggt för speciella tillfällen eller att ha rätt kläder för vissa aktiviteter.
- Syfte: Detta lär dem att anpassa sig till olika sociala sammanhang och att visa respekt för olika miljöer.
- Exempel: Innan man går på kalas tex., förklara för barnet varför det är viktigt att klä sig lite finare och hjälpa dem att välja kläder som passar tillfället.
12. Att respektera ägodelar
- Beskrivning: Lär barnen att respektera andras ägodelar och att inte ta eller skada något som inte tillhör dem. Detta inkluderar att fråga om lov innan de använder något som tillhör någon annan.
- Syfte: Detta främjar respekt för andras äganderätt och integritet.
- Exempel: När barnet lånar en leksak från en vän, uppmuntra barnet att fråga om lov först och att vara försiktig med leksaken, och att tacka vännen när de lämnar tillbaka den.
13. Att använda inomhusröst inomhus
- Beskrivning: Uppmuntra barn att prata med en lämplig volym inomhus för att visa hänsyn till andra. Det innebär att inte skrika eller prata högt inomhus.
- Syfte: Detta hjälper dem att förstå och respektera sociala normer och skapa en lugn miljö.
- Exempel: Påminn barnet att prata med en lämplig volym när de är inomhus, särskilt i bibliotek eller andra tysta miljöer. Ge positiv feedback när de lyckas hålla volymen nere.
14. Att be om ursäkt när de har fel
- Beskrivning: Lär barnen att erkänna när de har gjort fel och att be om ursäkt för sina misstag. Detta innebär att säga ”förlåt” och visa att de menar det.
- Syfte: Detta främjar empati och förmågan att reparera relationer efter konflikter.
- Exempel: Om barnet av misstag gör någon illa under lek, uppmuntra dem att säga ”förlåt” och fråga om den andra personen är okej.
15. Att visa tacksamhet
- Beskrivning: Uppmuntra barn att uttrycka tacksamhet för det de har och för det andra gör för dem. Det kan vara så enkelt som att säga ”tack”.
- Syfte: Detta främjar en positiv inställning och stärker relationer med andra.
- Exempel: Uppmuntra barnet att tacka för måltider som lagas hemma eller för skjuts till en aktivitet. Detta kan vara så enkelt som att säga ”tack för maten” efter varje måltid.
16. Att hjälpa till hemma
- Beskrivning: Involvera barnen i hushållssysslor för att lära dem ansvar och samarbete. Detta kan inkludera att städa sitt rum, duka bordet eller hjälpa till med tvätten.
- Syfte: Detta lär dem värdet av hårt arbete och att bidra till familjens välmående.
- Exempel: Ge barnet små sysslor som att duka bordet eller vattna växterna. Gör det till en rutin och ge beröm när de gör sin del av arbetet.
17. Att vara ärliga
- Beskrivning: Lär barnen att alltid tala sanning och att vara ärliga i sina handlingar. Detta innebär att inte ljuga eller fuska.
- Syfte: Detta främjar integritet och förtroende i deras relationer.
- Exempel: När barnet berättar sanningen om något som har gått fel, som att de råkade ha sönder ett glas, tacka dem för att de var ärliga och diskutera hur man kan undvika att det händer igen.
18. Att dela med sig
- Beskrivning: Uppmuntra barn att dela med sig av sina leksaker och andra tillgångar med andra barn. Det kan innebära att låna ut en leksak eller bjuda på godis.
- Syfte: Detta lär dem generositet och att tänka på andras behov.
- Exempel: När barnet har en favoritgodis, uppmuntra dem att dela med ett syskon eller en vän och beröm dem när de gör det.
19. Att visa empati
- Beskrivning: Hjälp barnen att förstå och känna medkänsla för andras känslor och situationer. Det kan innebära att trösta en ledsen vän eller hjälpa någon som har det svårt.
- Syfte: Detta främjar emotionell intelligens och starka sociala band.
- Exempel: När barnet ser att en vän är ledsen, uppmuntra dem att fråga vad som är fel och erbjuda tröst, kanske genom att ge en kram eller säga något snällt.
20. Att använda magiska ord som ”snälla” och ”tack”
- Beskrivning: Uppmuntra barnen att använda artighetsfraser i sin vardagliga kommunikation. Det innebär att säga ”snälla” när de ber om något och ”tack” när de får något.
- Syfte: Detta främjar goda manerer och gör dem omtyckta av andra.
- Exempel: Påminn barnet att säga ”snälla” när de ber om något och ”tack” när de får något, och uppmärksamma och beröm dem varje gång de använder dessa artighetsfraser.
Slutsats
Att lära barn dessa beteenden hjälper dem att utveckla viktiga sociala färdigheter och bli omtyckta av både vuxna och andra barn. Jordan B. Peterson betonar att tydlig vägledning, konsekvens och att vara ett gott föredöme är avgörande för att barn ska kunna förstå och internalisera dessa viktiga lärdomar. Föräldrar som engagerar sig aktivt i sina barns uppfostran och sätter tydliga gränser bidrar till att forma dem till välanpassade och respekterade individer.
Vill du ha en .pdf med dessa regler samlade så klicka här.
Comments are closed